Monday, March 31, 2014

Masalah kucing luka tak sembuh-sembuh


Soalan dalam gambar ini diutarakan oleh seorang pemilik kucing yang menetap di Pantai Timur.

Sebelum ini, kucingnya menghidapi jangkitan fungus berbahaya, iaitu Sporothricosis. Jangkitan ini berupa luka di kulit yang tidak baik-baik walaupun dengan rawatan antibiotik.

Kucing ini adalah kucing jantan yang bebas bermain di luar rumah, sebelum mendapat jangkitan fungus bahaya tersebut.

=======
Kucing derita, poket kita juga derita
=======

Jangkitan sporothricosis ini menelan kos rawatan yang besar serta memakan masa yang panjang. Minimum ia perlu mengambil ubat antifungus ialah sebulan ke 6 bulan sebelum perubahan ketara dapat dilihat.

Ada kes di mana, kucing sembuh lukanya, tetapi keadaan kesihatan bertambah teruk akibat kesan sampingan antifungus tersebut.

Dalam proses rawatan juga, kucing ini mampu menjangkiti kucing lain serta manusia dengan fungus bahaya tersebut jika langkah berjaga-jaga tak diutamakan.

=======
Langkah pencegahan masalah
=======

Antara perkara yang boleh dilakukan untuk mengelak masalah kucing luka sebegini ialah;

+ kasikan kucing -> kucing jantan yang matang akan kerap bergaduh bagi merebut kawasan dan pasangan. Apabila bergaduh, pastinya mereka akan mendapat luka-luka cajaran dan gigitan.

+ kurungkan kucing -> kucing yang luka elok dikurung dan segera dibawa untuk rawatan. Luka yang terdedah kepada pasir dan kotoran di luar itulah yang mengundang masalah jangkitan fungus bahaya itu.

Dalam ebook 7 Langkah Kawal Bajet Kucing, kami ada membincangkan perihal perkara yang boleh bantu pemilik kucing BERJIMAT hingga ribuan RM, dalam perbelanjaan rawatan kucing.

Dapatkan ebook ini di >>http://tinyurl.com/p7pkwvg<<

Runsing dengan masalah kucing?
Luahkan saja di >>http://tinyurl.com/l3et3z4<<