Friday, March 28, 2014

Masalah bulu kucing mudah gugur



Saudari Diana dari Putrajaya bertanya;

"Tips bagaimana ingin menjaga bulu kucing yang senang gugur dan produk yang boleh digunakan."

Cikpuan ini mempunyai seekor anak kucing domestik berusia 4 bulan yang bulunya senang gugur.

=======
Punca & Penyelesaian
=======

Berikut adalah punca bulu gugur & penyelesaiannya;

+ makanan tak cukup kandungan minyak omega -> makanan yang baik seperti RC GROWTH (http://on.fb.me/1h0tKS9) dirumus khas untuk mencukupi keperluan tumbesaran anak kucing, juga keperluan kesihatan kulit dan bulunya.

Manakala VETRI HBR (http://on.fb.me/1fo4afE) , mampu membantu dalam menampung keperluan minyak omega yang diperlukan kucing setiap hari.

+ stres akibat persekitaran yang dirasakan mengancam keselamatan -> stres mengakibatkan struktur kulit lemah dan akhirnya bulu banyak gugur. FELIWAY (http://on.fb.me/1d6h1eF) dapat membantu mengurangkan kesan stres pada kucing.

+ kehadiran kutu atau hama -> dua parasit ini mengakibatkan bulu gugur dan kegatalan pada kucing. FRONTLINE (http://on.fb.me/1l7v0bi) boleh membantu untuk menghapuskan hama dan kutu dengan mudah dan selamat.

+ bulu tak cukup lembapan, lalu mudah patah & gugur -> adakalanya, akibat penggunaan syampu yang kurang sesuai, bulu kucing akan gugur & patah akibat terlalu kering. SYAMPU COATEX (http://on.fb.me/1gw0hBI) yang mempunyai pelembap, boleh mengurangkan masalah ini.

Ia juga membantu dalam jangkitan fungus pada kulit kucing serta jangkitan kuman pada kulit yang minor.

+ bertukar bulu -> pada umur anak kucing 3-4 bulan, mereka akan melalui proses tukar bulu. Maka bulu lama yang halus, sejak lahir di badan mereka itu akan diganti dengan yang baru dan lebih kasar serta berkilat.

Penting untuk menyikat bulunya pada waktu ini supaya bulu tidak bergumpal teruk.

-------

Ada permasalahan kucing? Ajukan di >>http://tinyurl.com/l3et3z4<<

In shaa Allah, kami akan menjawabnya.