Thursday, November 11, 2010

The sequel of Si Kencing Manis

Salam ceria semua. Maaf sebab lambat menerbitkan sambungan si kencing manis ni. Khabar terbaru Si kencing manis yg diberitahu 2 hari lepas amat memberansangkan (syukur). Luka bertambah baik dan kecut. Mudah2an Si kencing manis terus sihat dan tak perlu berpisah dengan 'mama'nya lagi.
Kita flashback sekejap dan tengok balik sejarah si kencing manis ni(Ades! kena belajar sejarahla pulak, macam nak ambik SPM jew..)...

Ceritanya bermula bila si kencing manis ni kena selsema. So, 'mama'nya risau kat dia, so pegila ke satu Pet Shop untuk beli ubat untuk dia. Orang Pet Shop aka the VET 'Doktor hewan' tu pulak boleh bagi ubat selsema pil kaler hijau (yang sebenarnya antibiotik di tangga agak atas dalam hierarki antibiotik). *Perhatian perlu diberi yang dos kucing mungkin diberi terkurang/terlebih dos*. Si kencing manis pun baik dari selsema. Tetapi....(back to the future)

Inilah dia test yang menunjukkan mana satu antibiotik yang masih boleh membunuh bakteria (si culprit) tu. Agar ini dikultur dengan bakteria yang didapati dari sampel (nanah contohnya). Plat putih adalah antibiotik. Perhatikan bulatan disekeliling plat itu, bulatan kosong menunjukkan antibiotik masih boleh membunuh bakteria dan sebaliknya.

Bila si kencing manis ni luka, antibiotik yang di hierarki lebih rendah dah tak jalan. Sebab dia dah penah dapat antibiotik yg lebih 'power'. Bahayakan? Bayangkan kalau Pet Shop tu bagi antibiotik yang di tangga teratas dalam carta? Tak ke naya nyawa si kencing manis ni? Bakteria pun ada strategi mereka sendiri untuk 'survive' dalam dunia ni. Mereka boleh bermutasi untuk mengadaptasi supaya boleh terus hidup dan membiak di muka bumi ni (Subhanallah kepada Penciptanya). Dan yang lagi bahaya, mereka juga berupaya meng'kebal'kan diri kepada semua antibiotik dalam keluarga yang sama (maaf kepada yg kurang faham. UPS/FYI, antibiotik dikategorikan ke dalam beberapa 'grouping' atau keluarga).

Berbalik kepada soalan ke2, macam manala plak kucing boleh kena kencing manis (macam manusia jugak)?
Seperti kita jugak, antara punca kucing boleh kena kencing manis:
  • kegemukan/ obesiti
  • genetik/ keturunan
  • pernah menghidapi jangkitan pankreas
  • ketidakseimbangan hormon
  • kesan ubat2an tertentu
 
Kucing ini dikatakan kucing paling gemuk di dunia yang seberat 17kg. Dipelihara oleh seorang warga China dan dikatakan hanya memakan daging dan gemarkan jantung ayam. AMARAN! Jangan lakukan ini di rumah jika anda benar2 sayangkan kucing anda.
Hmmm... pada mulanya saya tak terfikir yang kucing ni menghidap kencing manis. Tetapi setelah menghadiri satu seminar oleh Prof. Huang dari Taiwan yang sangat2 berpengalaman dalam bidang kesihatan haiwan kesayangan ni, saya mula syak ada yang tak kena dengan kucing yang satu ini. Syukur saya ditakdirkan menyertai Seminar ni, boleh refresh balik apa yang saya pernah pelajari. Dan yang paling penting, dapat bertanya sendiri dengan Prof. tu apa yang saya musykil selama ni. Prof. banyak berkongsi kes2 yg dia pernah handle. Credits to her and those who organized the Seminar. Im looking forward to attend any seminars in the future to sharpen my knowledge.
  
Sampai sini sahaja kisah si kencing manis. Di harap kita dapat buang yang keruh dan ambil yang jernih dari kisah ini. Terimalah...