Saturday, November 6, 2010

Si Kencing Manis.

 
Sekitar sebulan yang lalu, seekor kucing betina berwarna putih , comel dan manja datang dengan benjolan di bahagian belakang badannya berhampiran dengan tulang pinggul.Tiada kesan2 gigitan atau cakaran.
Apa yang saya fikir ketika itu; bisul? ketumbuhan? alergi?
Kulitnya merah2, muka dan mata agak bengkak, di bahagian bahu pulak ada beberapa tempat yang botak sebesar duit syiling 5 sen.
Uiks~! Ini macam alergik ja...So, bagi rawatan alergik.
 
Seminggu kemudian, benjolan pecah dan mengeluarkan nanah kuning pekat bercampur baur dengan sedikit darah menjadi luka yang terdedah. Bengkak2 semua dah takde, alamak! Apakah? Jangkitan kumanlah pulak. 
Luka pun dicuci dan tukar ubat (yang lebih 'power') untuk seminggu.

5 hari kemudian, ubat nak habis untuk 2 hari saje lagi, luka bernanah kembali. Kali ni nanah berwarna kehijauan. Aiyo! Apa sudah jadi dengan ini kucing? Takkan dah resistant kat ubat yg 'power' tu?
Tak boleh jadi ni...so kena hantar nanah ke makmal bakteria, tengok bakteria jenis apa yang ada dan 'dema' (slang Perakla pulak yer..) tak makan saman dek ubat apa. Adoi~..(proses investigasi dah macam CSI+Grey's Anatomy).

Apa lagi kucing tersebut pun ditahan di ward (dah macam manusia pulak masuk hospital. Abis, nak buat macam mana, doktor kena monitor dengan lebih dekat,'controlled environment'). Jadi, kenala kucing berjauhan dengan 'mama'nya selama beberapa hari.

Renung punya tenung, mata kucing ni macam pelik. Bab anak matanya yang tak mengecut walau kena cahaya terang. Aik? Ini macam ada yang tak kena dengan sistem lain badannya selain kulit.
Ting!! Saya suspek sesuatu. Patutla kucing ni banyak makan, minum dan kencing beberapa hari ni... Perut pulak membulat macam bunting (padahal dah mandul).
Kena lakukan sesuatu untuk sahkan apa yang saya suspek. Jadi, prosedur 'bleeding' (ambil darah) pun dijalankan. Sampel dihantar ke makmal untuk analisa.
 
Kucing yang terlalu dahaga sampai sanggup berdiri 2 kaki untuk minum. Kucing banyak minum.

Result makmal keluar!! (masa yang dinanti2):
  • Terdapat 2 jenis bakteria pada nanah
  • Dua2 jenis bakteria sudah tak makan saman dengan ubat paling 'power' 
  • Tapi, yang peliknya ada satu ubat yang kurang sikit 'power' masih boleh hapuskan mereka (lega rasanya...)
  • HIGH BLOOD SUGAR ( @kencing manis. Padanla luka lambat baik...)
 Ini rupanya darah yang tinggi kandungan gula...

SOALAN:
  1. Bagaimanakah kucing ini boleh 'resistant' kepada ubat paling kuat?
  2. Kucing mengalami kencing manis? Bagaimana boleh berlaku?
Siapa nak jawab ni?
To be continued.......